Enkele dagen geleden heeft Google officieel aangekondigd dat zij websites met een beveiligde HTTPS-verbinding voorrang geven in de zoekresultaten ten opzichte van websites zonder HTTPS-verbinding. Door de website een SSL-certificaat mee te geven wordt er een HTTPS-verbinding tot stand gebracht wat zijn positieve uitwerking zal hebben op het algoritme van Google. Een HTTPS-verbinding versleutelt de gegevens die via de website verstuurd worden (denk aan inlogs, signups, formulieren, bestellingen, betalingen en dergelijke) wat de website veiliger maakt. Veiligheid krijgt hoge priorteit bij Google.

Wat is een SSL-certificaat?

SSL (Secure Sockets Layer)-certificaten zijn kleine gegevensbestanden die een cryptografische key digitaal aan de gegevens van een bedrijf koppelen. Wanneer deze op een webserver zijn geïnstalleerd, activeren ze het hangslot en het HTTPS-protocol (via poort 443) en zorgen ze voor beveiligde verbindingen tussen een webserver en een browser.

Door gebruik te maken van een SSL-certificaat zorgt men voor een betrouwbare, maar ook professionele uitstraling richting bezoekers en klanten. Zeker voor een webwinkel is het een must aangezien daar veel gegevens worden verstuurd en betalingen worden gedaan. Gezien de ontwikkelingen bij Google raadt Frank a Do het nu ook bij websites aan.

SSL-certificaat

HyperText Transfer Protocol Secure

HyperText Transfer Protocol Secure, afgekort HTTPS, is een uitbreiding op het HTTP-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens. Bij gebruik van HTTPS worden de gegevens versleuteld, waardoor het voor een buitenstaander, bijvoorbeeld iemand die afluistert, onmogelijk zou moeten zijn om te weten welke gegevens verstuurd worden.

Een HTTPS-verbinding is een normale HTTP-verbinding bovenop een SSL-verbinding. De SSL-verbinding versleutelt hierbij het HTTP-verkeer, waardoor het verkeer, als het onderschept wordt, niet uit te lezen valt zonder het encryptie-algoritme te kraken. Dit in tegenstelling tot normaal HTTP-verkeer. Dit wordt namelijk als onversleutelde tekst over de verbinding verstuurd, waardoor het zonder iets te kraken uit te lezen valt als het onderschept wordt.

HTTPS-verbinding

Gevolgen voor zoekmachine optimalisatie

Zoals eerder aangegeven beïnvloedt de HTTPS-verbinding Google’s algoritme positief. Het is dan ook aan te raden een SSL-certificaat af te gaan nemen bij de hostingpartij. De prijzen variëren van een paar tientjes per jaar tot enkele honderden euro’s per jaar. Dat is ook afhankelijk van welk type SSL-certificaat.

Als het SSL-certificaat is afgenomen en geïmplementeerd wordt op de website, zorg er dan voor dat de oude HTTP URL’s een zogenaamde 301 redirect krijgen naar de nieuwe HTTPS URL’s.

Doe je dit niet, dan krijg je te maken met duplicate content: zowel http://www.website.nl als https://www.website.nl is bereikbaar voor Google en hierdoor ontstaat dubbele content in de zoekmachine index. Google hamert erop dit te vermijden. Websites met duplicate content worden gestraft door middel van lagere rankings in de zoekresultaten. Wordt het erg bont gemaakt, dan is er kans dat Google een penalty of ban uitdeelt.

Aanrader: Checklist: SEO migratie naar HTTPS.

Lees hier de officiële aankondiging van Google.

Advies gewenst of vragen over dit onderwerp?

Neem contact op Terug naar overzicht

3 Reacties op Https heeft positieve invloed op Google’s algoritme

  1. Google geeft mobielvriendelijke websites voorrang | Frank a Do 13/03/20155:11PM

    […] Wanneer gebruikers van zoekmachine Google een negatieve zoekervaring opdoen doordat de website die zij bezoeken niet mobielvriendelijk is, doet dat afbreuk aan het imago van Google. Google voegt steeds meer ranking factoren toe die als doel hebben de kwaliteit van de zoekmachine, de zoekervaring van de gebruikers, te waarborgen. Denk hierbij aan de laadtijd van een pagina middels het ‘page speed label’. Wanneer de laadtijd erg lang is wordt een rood label met ‘slow’ toegevoegd aan het zoekresultaat. Ook veiligheid staat hoog in het vaandel bij Google. Lees ook: Https heeft positieve invloed op Google’s algoritme. […]

  2. Website formulieren: do’s en don’ts | Frank a Do 19/03/20165:40PM

    […] Voor webshops is het verplicht om het afrekenproces, daar waar privacygevoelige gegevens worden verstuurd, middels een SSL verbinding te beveiligen. Ik adviseer websites altijd om een SSL verbinding te hanteren, dit straalt vertrouwen en professionaliteit uit, daarnaast heeft een SSL verbinding voordelen op SEO gebied. […]

  3. Website formulieren: do’s en don’ts | Frank a Do online marketing 08/08/20193:43PM

    […] Voor webshops is het verplicht om het afrekenproces, daar waar privacygevoelige gegevens worden verstuurd, middels een SSL verbinding te beveiligen. Ik adviseer websites altijd om een SSL verbinding te hanteren, dit straalt vertrouwen en professionaliteit uit, daarnaast heeft een SSL verbinding voordelen op SEO gebied. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Neem contact op met Frank a Do