AdWords zoekwoord opvangen

Via een kleine aanpassing in de code van de website is het mogelijk de zoekterm die men gebruikt alvorens op een Google AdWords (en Bing Ads) advertentie te klikken, op te vangen en weg te schrijven in het e-mailformulier. Op deze manier is het inzichtelijk te maken of bijvoorbeeld offerte-aanvragen via een directe klik op een advertentie binnen zijn gekomen en zo ja, welke zoekterm er gebruikt is.

Google AdWords conversies bijhouden

In Google AdWords zijn conversies te meten op zoekwoordniveau. Wanneer conversietracking succesvol geïmplementeerd is kan er per zoekwoord/zoekterm gekeken worden of deze geleid heeft tot een of meerdere conversies. Daarnaast kan er een dynamische of statische conversiewaarde worden meegegeven waardoor bijvoorbeeld het totale bestelbedrag inzichtelijk wordt gemaakt in het Google AdWords dashboard. Ook hier kan op zoekwoordniveau gekeken worden hoeveel conversiewaarde (in Euro’s) het zoekwoord heeft opgebracht.

Bij leadgeneratie via AdWords wordt vaak geen conversiewaarde meegegeven, maar is puur het aantal leads voldoende om te weten. Op zoekwoordniveau binnen Google AdWords dashboard kan dan gekeken worden welke zoekwoorden tot daadwerkelijke leadaanvragen hebben geleid.

Het is zaak om ook de leadaanvragen die per mail binnenkomen te markeren zodat er onderscheid te maken is in de verschillende bronnen. Aan het einde van de maand kunnen door de weggeschreven zoekwoorden de specifieke Google AdWords leads er tussenuit gevist worden en kan er gekeken worden naar het uiteindelijke succespercentage van deze leads. Dit om uiteindelijk een beter beeld te krijgen van de ROI van de AdWords campagne.

Door de AdWords zoekterm op te vangen en weg te schrijven in de leadaanvraag e-mail is te zien of deze uit AdWords afkomstig is en waar de aanvrager specifiek naar zocht. Dit kan tevens waardevolle informatie zijn voor degene die verantwoordelijk is voor de leadopvolging.

Er is slechts een kleine aanpassing nodig in de code van de website om het zoekwoord te herkennen en op te vangen om vervolgens weg te kunnen schrijven.

Technische uitleg opvangen AdWords zoekwoord

Allereerst dienen de bestemmingsURL’s in de Google AdWords advertenties en sitelinks een specifiek achtervoegsel te krijgen: ?keyword={keyword}

Je krijgt dan bijvoorbeeld de bestemmingsURL: https://www.frank-a-do.nl/online-marketing/hotjar/?keyword={keyword}

Het achtervoegsel wordt een GET parameter genoemd. Er dient een stukje code geschreven te worden die de GET parameter herkent en afvangt om vervolgens weg te kunnen schrijven in het e-mailformulier.

Als het zoekwoord als GET parameter meegegeven wordt kan deze tijdelijk in de PHP sessie opgeslagen worden. Vervolgens als het formulier ingevuld wordt dient het zoekwoord in een ‘hidden field’ meegestuurd te worden, of het zoekwoord kan bij de daadwerkelijke verzending van het e-mailformulier uit de sessie gehaald worden en worden weggeschreven.

Als er met sessies gewerkt gaat worden dient op iedere pagina de sessie daadwerkelijk gestart te worden voordat er data aan toegevoegd kan worden.

Letterlijk:

<?php
session_start();
if ( !empty( $_GET[‘keyword’] ) ) {
$_SESSION[‘keyword’] = $_GET[‘keyword’];
}
?>

Hier staat in programmeertaal:

  1. Start sessie.
  2. Als de get-parameter ‘keyword’ niet leeg is, doe dan het volgende:
  3. Sessie-waarde: keyword wordt nu: get-waarde van keyword.

Door de voorwaardelijke constructie wordt de sessiewaarde niet overgeschreven naar ‘leeg’ als men een vervolgpagina bezoekt waar geen keyword ingevuld is.

Voorbeeld e-mailformulieren van leads:

Voorbeeld lead e-mail

Voorbeeld leadaanvraag

Google AdWords trackingsjabloon

Om niet alle bestemmingsURL’s handmatig na te hoeven lopen en aan te passen biedt AdWords de mogelijkheid om een trackingsjabloon toe te voegen onder campagne-instellingen en dan URL-opties. Het achtervoegsel kan dan per campagne automatisch worden toegevoegd aan alle advertenties onder alle advertentiegroepen en sitelinks. Dat scheelt een hoop handmatig werk.

Op deze manier wordt dit toegevoegd:

AdWords trackingsjabloon

Trackingsjabloon: {lpurl}?keyword={keyword}

Lees ook ons artikel over hoe hidden fields met keywordgegevens kunnen worden gevuld met behulp van Google Tag Manager.

Advies gewenst of vragen over dit onderwerp?

Neem contact op Terug naar overzicht

1 Reactie op Google AdWords keyword opvangen

  1. Hidden fields vullen via Google Tag Manager | Frank a Do online marketing 31/07/201911:19AM

    […] een eerder artikel beschreven we al hoe (zonder behulp van Google Tag Manager)  zoekwoordgegevens konden worden opgevangen en meegestuurd met een hidden […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Neem contact op met Frank a Do