Website structuur optimaliseren door Siloing

Reageren

‘Siloing’ is een veelgehoord begrip in SEO land. Het concept ‘Siloing’ wordt veel toegepast binnen het vakgebied zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op de structuur van een website.

Vooral bij de ontwikkeling van een nieuwe website is het belangrijk om vooraf goed over de gewenste structuur van de website na te denken. Bij aanvang van het ontwikkelingstraject plant Frank a Do samen met de klant een FO (functioneel ontwerp) sessie waarbij de opbouw qua structuur uitvoerig besproken wordt. Het hanteren van een goede sitestructuur is zeer belangrijk met het oog op zoekmachine optimalisatie. Ik ben groot voorstander van ‘siloing’. Siloing biedt naast een zoekmachine vriendelijke opbouw van de website ook een goede gebruiksvriendelijkheid.

Wat is siloing?

Siloing betekent het verticaal indelen van de website in specifieke onderwerpen/thema’s in zogenaamde aparte silo’s. Deze silo’s zijn onderling niet rechtstreeks met elkaar verbonden.

Onderstaande illustratie geeft duidelijker weer wat hiermee bedoeld wordt.

SEO Siloing

In bovenstaande afbeelding zijn de hoofdcategorieën horizontaal aan elkaar gelinkt. De subcategorieën en content/productpagina’s zijn verticaal aan elkaar gelinkt en hebben dus geen overlap. Enkel de hoofdcategorieën hebben overlap.

Daarnaast is te zien dat deze content/productpagina’s, welke vaak (qua omzet) de meest interessante pagina’s zijn, het diepst gelegen liggen. Een webcrawler van Google kan hier het minst makkelijk bij en geeft daarom minder prioriteit aan deze juist zeer interessante pagina’s. Dat is absoluut zonde.

Waarom siloing?

De diepst gelegen pagina’s van een website of webwinkel zijn vaak verantwoordelijk voor de meeste leads en omzet. Het is dan ook zeker geen onverstandige keuze om wat betreft SEO strategie prioriteit te geven aan het ‘long tail’ zoekverkeer dat landt op dieper gelegen pagina’s.

Toch wordt er vaak nog prioriteit gegeven aan de voorpagina of de categoriepagina’s aangezien deze een breed vangnet hebben qua content en dus ook vaak meer verkeer weten aan te trekken.

Vaak richten deze meer algemene pagina’s zich op generiek zoekverkeer, waar meer concurrentie heerst dan op het long tail zoekverkeer. Bovendien is het long tail verkeer van content/productpagina’s bij elkaar opgeteld in staat volumes aan verkeer te genereren wat op short tail gebied vaak niet realiseerbaar is.

Yoast heeft ook een interessant artikel over de long tail geschreven: Why focus on long tail keywords?

Long tail keywords

Long tail keywords: hoe meer specifiek het keyword, hoe minder concurrentie

Binnen het algoritme van Google is het niet zo dat elke pagina evenveel prioriteit/waarde krijgt.

Google berekent de waarde (PageRank) van een webpagina met name door het aantal en de kwaliteit van de inkomende links, ook wel backlinks genoemd. Elke pagina heeft een ander linkprofiel. De ene pagina van de website krijgt meer inkomende links (ook wel backlinks genoemd) dan de ander.

Naast het aantal backlinks, is ook de kwaliteit van de backlinks van grote invloed op de door Google toegekende PageRank. Zo kan een pagina minder backlinks hebben, maar wel enkele zeer waardevolle backlinks hebben die in totaliteit krachtiger zijn.

De voorpagina krijgt in negen van de tien gevallen de meeste backlinks en dus PageRank waarde. Waarom is dat? Een webmaster plaatst vaak een algemene link, zoals een banner of een bronvermelding, en dan is het logisch dat deze naar voorpagina verwijst.

Hoe verder een content/productpagina van de voorpagina af ligt, hoe minder PageRank waarde (of ‘link juice’ genoemd) deze subpagina meekrijgt. En dit is voor de meest waardevolle pagina’s juist zonde aangezien PageRank een bepalende factor is binnen de zoekmachine rankings.

Bij siloing keren we de trechter om. Content/productpagina’s zetten we bovenaan in de hiërarchie. Hierdoor krijgen deze pagina’s meer prioriteit en PageRank van de webcrawler waardoor deze beter gaan ranken. Bovendien richten deze pagina’s zich vaak op de minder concurrerende long tail zoekwoorden waardoor het behalen van topposities in de zoekresultaten eerder haalbaar is.

Dit gaat vaak gepaard met hogere conversiepercentages van de dieper gelegen content/productpagina’s wat siloing een zeer succesvolle en rendabele SEO strategie maakt.

Long tail SEO

‘Sokken’ is hier het generieke zoekwoord waar de concurrentie hevig is. Naast dit generieke zoekwoord zorgen er ook honderden aanverwante zoektermen, gerelateerd aan ‘sokken’, voor verkeer.

Voorbeelden:
‘rode wollen sokken’
‘sokken met hondenprint’
‘sokken voor hockey’
‘voetbal sokken’

Door prioriteit te geven aan deze ‘long tail keywords’ in de SEO strategie ga je merken dat al dit specifieke long tail zoekverkeer bij elkaar net zoveel verkeer naar de website genereert als enkel het generieke zoekwoord ‘sokken’.

Bovendien converteert dit long tail zoekverkeer beter dan generiek verkeer, doordat men exact weet wat men wil hebben.

Long tail SEO

Google PageRank en link juice uitgelegd

Hierboven heb ik het vaak over PageRank. Dit is een belangrijk begrip en zeer invloedrijke factor binnen het algoritme van Google. Vandaar dat ik hier nog even dieper op in wil gaan.

Larry Page, mede-oprichter van Google, heeft de term PageRank bedacht en kort gezegd houdt PageRank de waarde in, die door Google toegewezen wordt aan een pagina op basis van de kwaliteit en het aantal verkregen backlinks.

De verdeling van PageRank kan worden uitgelegd aan de hand van een voorbeeld. Laten we zeggen dat elke pagina op de website een emmer is. De emmers worden gevuld met sap (‘link juice’) door het aantal inkomende links en de kwaliteit hiervan. Hoe meer backlinks, hoe ‘voller’ de emmer zit.

Sommige pagina’s hebben minder backlinks dan de ander, sommige emmers zitten voller met sap dan andere emmers. Door gaatjes te prikken in de emmer, kan het sap (lees: link juice en dus PageRank) worden doorvloeien naar andere emmers. Het doorvloeien van link juice, in jargon, is uiterst bruikbaar want op die manier kunnen we emmers die vrijwel leeg zijn toch gaan vullen met link juice.

Onderstaande illustratie geeft de verdeling van link juice middels de gaten in de emmers duidelijk weer.

Link juice

Hoe meer PageRank, of link juice, een pagina krijgt hoe beter deze zal gaan ranken in de zoekmachine. Met dit feit in het achterhoofd, is het logisch dat wanneer we content/productpagina’s beter willen laten scoren, we deze pagina’s dienen te voorzien van voldoende PageRank.

Wat is voldoende? Een logische gedachte aan de hand van het bovenstaande voorbeeld, is de strategie om duizenden interne links te gaan plaatsen vanaf de voorpagina naar andere pagina’s die men beter wil laten ranken. Zoals wel vaker geldt ook hier: overdaad schaadt.

Hoe meer interne links een pagina telt, hoe lager de waarde van de PageRank die wordt doorgegeven vanaf die pagina. Anders gezegd, per extra aangemaakt gat wordt de doorgegeven sap (link juice) minder qua hoeveelheid wat gelijk staat aan een lager doorgegeven PageRank waarde.

Er dient dus balans gevonden worden tussen aantal interne links, de waarde die wordt meegegeven en de bereikbaarheid van de pagina’s. Door heel weinig interne links te plaatsen, raken de interessante content/productpagina’s steeds dieper gelegen ten opzichte van de voorpagina Dat is voor zowel gebruiker als webcrawler niet handig en bovendien ontvangen de pagina’s dan nauwelijks link juice.

Voor het bepalen van het aantal interne links moet het volgende in ogenschouw worden genomen:

  • Elke pagina op het domein moet met een minimaal aan klikken/stappen te bereiken zijn door een webcrawler. Hoe dichter bij de ‘root’ (het hoofddomein) hoe beter.
  • Hoe beperkter het aantal interne links per pagina, hoe waardevoller de PageRank is die per interne link wordt doorgegeven door die pagina.

Echter door elke pagina snel en makkelijk bereikbaar te maken is een interne link noodzakelijk en neemt het totaal aantal interne links dus snel toe. Wie daar de mooiste balans in vindt is goed bezig.

Mooi voorbeeld overigens is Wehkamp.nl. Een webshop met een immens groot assortiment met duizenden pagina’s. Het is hier noodzakelijk om behoorlijk wat interne links te gaan plaatsen in verband met de bereikbaarheid van de pagina’s en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Echter hebben ze dit toch weten te beperken middels slimme (sub)categorieën met submenu’s en filters: siliong in optima forma.

Hierdoor is de gebruiker toch in een paar klikken waar hij wil zijn en krijgt de pagina ook nog een behoorlijke waarde aan PageRank mee.

Siloing toegepast

Wehkamp past duidelijk siloing toe in hun website structuur. Elk onderwerp binnen de website krijgt een aparte hoofdcategorie toegewezen. Op dit moment zijn dat:

Dames | Heren | Kinderen | Baby | Wonen & Slapen | Tuin & Klussen | Huishouden | Elektronica | Speelgoed & Games | Sport & Vrije tijd | Mooi & Gezond | Sale

12 hoofdcategorieën die horizontaal met elkaar in verbinding staan. Dit is onoverkomelijk, gezien de bereikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Gemiddeld genomen wil een gebruiker altijd overzicht in de vorm van duidelijke hoofdcategorieën binnen een website. In de meeste gevallen zie je dan ook een hoofdmenu horizontaal bovenin weergegeven zoals Wehkamp.nl ook doet.

Stel nu dat de voorpagina van Wehkamp enkel deze twaalf hoofdcategorieën zou tellen zonder verdere interne links. Wanneer de PageRank waarde van de voorpagina  hypothetisch op het getal 120 gewaardeerd zou worden zou de verdeelde PageRank waarde per hoofdcategorie uitkomen  op 10 (120 delen door 10).

In onderstaande afbeelding is deze verdeling van de PageRank waarde voor elke afzonderlijke pagina schematisch weergegeven:

PageRank waardeverdeling

Bij Wehkamp komt men pas terecht bij de subcategorieën (diverse thema’s) als er op een hoofdcategorie geklikt wordt. Geen mega dropdown menu, maar eerst klikken op een hoofdcategorie om dan vervolgens links in het menu een subcategorie te selecteren. Hierdoor staan de subcategorieën van bijvoorbeeld de categorie ‘Tuin & Klussen’ niet in horizontale verbinding met de niet contextueel verwante subcategorieën binnen de categorie ‘Mooi & Gezond’.

Als dat wel het geval zou zijn, kan door Google de context van een pagina niet meer helder bepaald worden. Google crawlt bijvoorbeeld de pagina babykleding en ziet tevens allemaal verwijzingen staan naar huishoudelijke apparaten. Waar dient Google de pagina dan aan te relateren? Voor welk onderwerp dient Google de content te ranken? Dat wordt voor de webcrawler verwarrend.

SEO website siloing

Siloing, het verticaal indelen van thema’s/onderwerpen zonder met elkaar in verbinding te staan, speelt positief in op het stukje relevantie en content binnen het algoritme van Google.

De structuur van de website, de verdeling van de PageRank en de (relevante en unieke) content die hier goed en overzichtelijk op aansluit vormt eigenlijk de basis van het algoritme van Google.

Mega dropdown verboden?

De mega dropdowns die bijvoorbeeld Hema, Zalando en de Beijenkorf hanteren raad ik af. Niet alleen voor Google wordt het door immense dropdown menu’s lastig focus te geven per onderwerp, maar voor gebruikers van de website ook.

Met Frank a Do hebben wij recentelijk een grote verkeersschool advies gegeven bij de realisatie van hun nieuwe website. Door het grote aanbod aan diverse opleidingen was de rijschool zelf ook tegenstander van het gebruik van een dropdown menu. Door het integreren van een duidelijk submenu aan de linkerkant van de website, gecombineerd met illustraties die makkelijk te begrijpen zijn hebben wij de navigeerbaarheid zonder dropdown zo optimaal mogelijk gemaakt dat tevens op tablet en mobiel zeer gebruiksvriendelijk werkt. Zie: www.vbuuren.nl/rijopleidingen.

Een ander voorbeeld van een wat doorgeslagen siloing vind ik de webwinkel Baby-Dump.nl. Persoonlijk zou ik in hun geval kiezen voor maximaal 10/11 hoofdcategorieën en de rest onderverdelen in subcategorieën zoals Wehkamp dat ook heeft gedaan.

Mocht je toch gebruik willen maken van een (mega) dropdown menu, lees dan eerst eens het artikel: Best (SEO) practices voor mega dropdown menu.

Siloing voor SEA

Het concept Siloing wordt niet alleen toegepast bij website structurering, maar ook vaak bij structurering van SEA (search engine advertising) campagnes. Binnen Google AdWords is het bijvoorbeeld verstandig aparte thema’s te verdelen in aparte campagnes en aparte advertentiegroepen gerelateerd aan het onderwerp. Op die manier is door de samenhang de relevantie hoog wat door Google beloond wordt met een hoge Quality Score wat weer resulteert in lagere kosten per klik.

Linkbuilding

Wanneer er PageRank aanwezig is kan dit verdeeld worden middels interne links (gaatjes in de emmer). Maar hoe komt een pagina überhaupt aan PageRank?

Zoals gezegd is de hoeveelheid inkomende links die een pagina krijgt en de kwaliteit daarvan bepalend voor de door Google toegewezen PageRank. Vaak krijgt een website die enige tijd in de lucht is, automatisch backlinks van verschillende websites.

Het actief op zoek gaan naar mogelijkheden om nieuwe backlinks te ontvangen en huidige backlinks te optimaliseren wordt linkbuilding genoemd. Inmiddels bestaan er bedrijven die zich volledig gespecialiseerd hebben in het linkbuilding proces.

Om onze klanten op dit gebied te kunnen ondersteunen werkt Frank a Do samen met enkele linkbuilding specialisten.

Meer weten over linkbuilding?

Tot slot

Een tool die ik vaak gebruik om snel de autoriteit en de hoeveelheid backlinks plus de kwaliteit hiervan te beoordelen, is Open Site Explorer van Moz. Hiermee kan het linkprofiel bijvoorbeeld ook vergeleken worden met websites van enkele concurrenten.

Naar mijn mening zijn dit ten slotte twee zeer waardevolle artikelen over het toepassen van siloing:

Je website beter structureren door Siloing – Dave Lorrez
SEO Siloing: Building a Themed Website – Bruce Clay

Illustraties door Pauline Baartmans

SEO Siloing toepassen?

Meer informatie?

Neem gerust contact op met Frank a Do

Contact Frank

Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *