Affiliate Marketing zoals het hoort

Reageren

Het zijn de ideale werknemers voor veel webwinkels. Diverse ondernemingen zijn er behoorlijk van gegroeid in het verleden. Websites, Facebook pagina’s of e-mail partijen (publishers of affiliates genoemd) die producten/diensten promoten en pas wat verdienen als de bezoeker via hun website converteert in de vorm van een bestelling, download, inschrijving of iets dergelijks. Hiervoor staat de adverteerder een vast bedrag per lead of een commissiepercentage over de bestelling af.

Affiliate Marketing is in de loop der jaren uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie van menig onderneming.

Voordelen van Affiliate Marketing:

  • Met Affiliate Marketing wordt toegang verkregen tot een groot netwerk aan actieve websites, mailing partijen en social media pagina’s. Hierdoor neemt het bereik van de adverteerder flink toe.
  • Een goed opgezette en beheerde Affiliate Marketing campagne kan flink extra omzet plus naamsbekendheid genereren voor de adverteerder.
  • Relatief eenvoudig op te zetten. Het werk wordt niet alleen gedaan door de adverteerder, maar er wordt gewerkt voor de adverteerder door publishers/affiliates die gestuurd worden door de adverteerder.

Affiliate Marketing voor de adverteerder

Een adverteerder kan een webwinkel of website zijn waar het behalen van een conversie (transactie/bestelling) het primaire doel is.

Via Affiliate Marketing kan een adverteerder middels bannering, nieuwsbrief vermeldingen, blogartikelen etc. zichtbaarheid verkrijgen op externe websites met als doel via deze uitingen meer websitebezoeken en conversies/omzet voor de eigen website te genereren. Conversies kunnen webshop bestelling zijn, maar ook inschrijvingen, downloads en dergelijke.

Affiliate Marketing is relatief eenvoudig op te zetten voor een adverteerder en het kost de adverteerder weinig tijd. Daarnaast betaalt de adverteerder in veel gevallen pas als de conversie (bestelling/download/inschrijving) daadwerkelijk geslaagd is (Cost Per Sale).

Affiliate Marketing voor de publisher

Een publisher (of affiliate) kan een website eigenaar, blogger, Facebook pagina, mailingbestand of bijvoorbeeld een vergelijkingssite zijn, met interessante bezoekersaantallen en online reputatie plus bereik.

Voor een publisher is Affiliate Marketing een interessante methode om inkomsten te genereren. Een publisher schrijft bijvoorbeeld een interessant artikel op zijn website waar een aantal producten in worden vermeld. Deze producten krijgen een link (met tracking code) mee naar de webwinkel waar deze producten te bestellen zijn. Wanneer de lezer klikt op de link en vervolgens binnen een bepaalde tijd (vaak een cookietijd van 30 dagen) bestelt op de betreffende webwinkel (adverteerder), krijgt de publisher een vastgesteld percentage (commissie) over de orderwaarde.

Affiliate Marketing, een win-win-situatie

De adverteerder is blij aangezien er een bestelling is binnengekomen, er een nieuwe klant is binnengehaald en de naamsbekendheid is vergroot. De publisher is blij aangezien er een commissie is binnengehaald.

Affiliate Netwerken

Veel grote adverteerders (bijvoorbeeld Bol.com of Wehkamp) hebben een eigen affiliate programma opgezet, maar er zijn ook speciale Affiliate Netwerken die veel adverteerders en publishers verzamelen en deze met elkaar in contact brengen.

Ook nemen zij de administratie (betalingen etc.) op zich en zorgen zij dat er tracking codes worden gegenereerd en er promotiemateriaal (banners, product feed etc.) door de adverteerders wordt aangeleverd. Hiervoor rekenen zij commissie (percentage over de orderwaarde) plus een maandelijkse fee.

Voorbeelden van grote Affiliate Netwerken zijn Daisycon en TradeTracker.

Kritiek op hedendaagse Affiliate Marketing

Frank a Do heeft kritiek op de werkwijze van het doorsnee affiliate netwerk. Publishers kunnen zich te eenvoudig aanmelden, een strenge/handmatige keuring ontbreekt vaak en hierdoor raakt de database aan publishers gevuld met waardeloze websites, Facebook pagina’s, vervuilde mailingbestanden etc.

20% van de aangemelde publishers bij een adverteerder zorgt voor 80% van de omzet blijkt vaak in de praktijk. De overige 80% aan publishers draagt weinig bij aan de omzet, terwijl zij de reputatie van de adverteerder wel vaak op het spel zetten.

Voor adverteerders kunnen bepaalde websites vanwege hun thema/onderwerp minder gewenst zijn om op weergegeven te worden. Als een adverteerder bijvoorbeeld genoemd wordt op een website met seksueel getinte inhoud, maar de business daar niet aan gerelateerd is, kan dit zeer kwalijk zijn voor de reputatie van de adverteerder. Controle op zichtbaarheid is dus zeker een belangrijk aspect binnen Affiliate Marketing.

Maar je kunt de publishers toch handmatig keuren? Absoluut, maar hoe ga je maandelijks duizenden (niet overdreven) publishers een voor een keuren? Daar gaat enorm veel tijd in zitten. Binnen een affiliate netwerk kunnen publishers zich vaak automatisch laten aanmelden voor nieuwe affiliate programma’s.

Op die manier krijgt een adverteerder er enorm veel werk aan om enkel relevante en waardevolle publishers/affiliates aan zijn affiliate programma deel te laten nemen.

Daarnaast wordt er, zonder degelijke en dichtgetimmerde campagnevoorwaarden, vaak misbruik gemaakt van de onwetendheid van een adverteerder. Dit gebeurt regelmatig bij leadcampagnes, waarbij commissie per lead (CPL) wordt afgestaan, maar de leads van een zeer slechte kwaliteit zijn. Hierdoor ontstaat regelmatig de situatie dat de adverteerder op zoek is naar kwalitatieve leads terwijl het netwerk sneller tevreden is op basis van kwantiteit wat geld oplevert. De belangen botsen in zo’n situatie waardoor uiteindelijk de kwaliteit van de Affiliate Marketing campagne verre van optimaal is.

Ook komt het voor dat Affiliate Netwerken de grens van het toelaatbare opzoeken. Het kan zijn dat de uitingen van de adverteerder via affiliate kanalen verspreid worden die enigszins dubieus genoemd kunnen worden. Onlangs werd bijvoorbeeld bekendgemaakt dat Daisycon een boete ontving van toezichthouder ACM vanwege betrokkenheid bij het verzenden van e-mailspam.
Bron: Emerce – Megaboete voor Daisycon: de nuchtere feiten

Frank a DoEigen Affiliate netwerk/programma opzetten?

Bovenstaande kritiek is waarschijnlijk een van de redenen geweest waarom bijvoorbeeld Bol.com of Wehkamp hun eigen Affiliate Marketing netwerk hebben opgezet. Hierdoor hebben zij veel meer controle over kwaliteitseisen van publishers/affiliates waardoor relevantie, conversiepercentage stukken hoger ligt. Op die manier komt ook de reputatie van deze adverteerders minder snel in gevaar.

Frank a Do is op zoek gegaan naar een oplossing voor de opzet van een eigen affiliate netwerk. Een eigen affiliate netwerk ontwikkelen kost veel tijd en geld. Frank a Do heeft het Nederlandse bedrijf Tapfiliate ontdekt.

Tapfiliate is cloud based affiliate tracking software waarmee facturering, commissiestaffels, promotiemateriaal, tracking en campagnes eenvoudig opgezet kunnen worden. Je kunt publishers zelfstandig benaderen om deel te nemen aan jouw affiliate netwerk zodat je gegarandeerd werkt met relevante publishers.

Er is een gratis demo beschikbaar die 14 dagen geldig is. Vervolgens betaal je een vast bedrag per maand (vanaf $ 69), afhankelijk van de hoeveelheid traffic, ongeacht het aantal conversies.

Meer informatie?

Neem gerust contact op met Frank a Do

Contact Frank

Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of E-mail

1 Reactie op Affiliate Marketing zoals het hoort

  1. raymond schreef:

    Het zou leuk zijn als affiliate netwerken nou eens geen opstartkosten en abonnementskosten berekenen. Ze verdienen al genoeg aan de commissies.

    Reageer hierop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *