We zien het regelmatig, klanten met een website waarop webformulieren worden ingeladen via een iFrame.
Vaak is dit voor de klant handig. Zij kunnen immers gebruik maken van een extern registratieformulier op hun eigen website zonder dat zij zelf complexe formulieren, koppelingen en dergelijke hoeven te ontwikkelen en te implementeren op hun website. De formulieren komen oorspronkelijk van een andere website, of een extern systeem (CRM, ERP, Boekings- en reserveringssystemen etc.).
We zien ook de keerzijde van het gebruik van iFrames. Veel formulieren binnen iFrames laten bijvoorbeeld qua styling en usability het een en ander te wensen over. Vaak heb je hier als gebruiker geen invloed op en zal je hiermee moeten ‘dealen’.
Niet alleen op het gebied van usability en styling worden concessies gedaan. Vaak zorgen iFrames ook op het gebied van tracking en conversiemeting voor een probleem. Acties binnen een iFrame vinden in feite plaats op een ander domein. Een iFrame is namelijk niks anders dan het tonen van een ‘frame’ van een andere website of systeem op jouw website. Hierdoor kunnen er situaties ontstaan dat acties binnen iFrames niet opgepikt worden door tools als Google Analytics of Google Ads als doel- of conversiemeting.
Daarentegen zorgen iFrames ook weleens voor dubbele data waardoor er issues kunnen ontstaan. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat er binnen een iFrame een Google Analytics code ingeladen wordt welke overeenkomt met die van de hoofdwebsite. Met verkeerde instellingen kan het dan zo maar gebeuren dat er gelijktijdig meerdere pageviews afgevuurd worden terwijl er in werkelijkheid maar één pagina bezocht wordt op dat moment: een pageview vanuit de pagina zelf en een pageview vanuit de iFrame. Dit leidt tot onder andere tot foutieve cijfers met betrekking tot de bounce rate.
Wanneer het bij gebruik van een webformulier vanuit een iFrame mogelijk is om, na het succesvol versturen van het formulier, te redirecten naar een succespagina op het eigen domein, is het tracken uiteraard eenvoudig. Inventariseer altijd of dit mogelijk is gezien er dan tracking kan worden ingesteld op basis van het eigen domein.
Echter, om grip te krijgen op metingen binnen een iFrame is het aan te raden om een Google Tag Manager container te (laten) plaatsen in de iFrame broncode. Wanneer er voor de standaard website ook al gebruik wordt gemaakt van Google Tag Manager is dit zeker een pré.
Wanneer het lukt om een Google Tag Manager container in de iFrame broncode te plaatsen zijn dit de te nemen stappen:
Google Tag Manager maakt het, ondanks het gebruik van een iFrame, toch mogelijk om tracking en conversiemetingen op basis van acties in de iFrame, flexibel te beheren.
Kortom, ons advies is dan ook om altijd te onderzoeken of het mogelijk is een Google Tag Manager container te plaatsen binnen de iFrame broncode. Uiteraard kan Frank a Do ondersteuning bieden bij het implementeren en instellen van tracking binnen iFrames. Neem gerust contact met ons op.
Credits: Julian Juenemann
“Data beats opinions.”