We zien het regelmatig, klanten met een website waarop webformulieren worden ingeladen via een iFrame.

Vaak is dit voor de klant handig. Zij kunnen immers gebruik maken van een extern registratieformulier op hun eigen website zonder dat zij zelf complexe formulieren, koppelingen en dergelijke hoeven te ontwikkelen en te implementeren op hun website. De formulieren komen oorspronkelijk van een andere website, of een extern systeem (CRM, ERP, Boekings- en reserveringssystemen etc.).

Keerzijden aan gebruik iFrames

We zien ook de keerzijde van het gebruik van iFrames. Veel formulieren binnen iFrames laten bijvoorbeeld qua styling en usability het een en ander te wensen over. Vaak heb je hier als gebruiker geen invloed op en zal je hiermee moeten ‘dealen’.

Niet alleen op het gebied van usability en styling worden concessies gedaan. Vaak zorgen iFrames ook op het gebied van tracking en conversiemeting voor een probleem. Acties binnen een iFrame vinden in feite plaats op een ander domein. Een iFrame is namelijk niks anders dan het tonen van een ‘frame’ van een andere website of systeem op jouw website. Hierdoor kunnen er situaties ontstaan dat acties binnen iFrames niet opgepikt worden door tools als Google Analytics of Google Ads als doel- of conversiemeting.

Daarentegen zorgen iFrames ook weleens voor dubbele data waardoor er issues kunnen ontstaan. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat er binnen een iFrame een Google Analytics code ingeladen wordt welke overeenkomt met die van de hoofdwebsite. Met verkeerde instellingen kan het dan zo maar gebeuren dat er gelijktijdig meerdere pageviews afgevuurd worden terwijl er in werkelijkheid maar één pagina bezocht wordt op dat moment: een pageview vanuit de pagina zelf en een pageview vanuit de iFrame. Dit leidt tot onder andere tot foutieve cijfers met betrekking tot de bounce rate.

Hoe conversies meten in een iFrame?

Wanneer het bij gebruik van een webformulier vanuit een iFrame mogelijk is om, na het succesvol versturen van het formulier, te redirecten naar een succespagina op het eigen domein, is het tracken uiteraard eenvoudig. Inventariseer altijd of dit mogelijk is gezien er dan tracking kan worden ingesteld op basis van het eigen domein.

Echter, om grip te krijgen op metingen binnen een iFrame is het aan te raden om een Google Tag Manager container te (laten) plaatsen in de iFrame broncode. Wanneer er voor de standaard website ook al gebruik wordt gemaakt van Google Tag Manager is dit zeker een pré.

iFrame conversiemeting via Google Tag Manager?

Wanneer het lukt om een Google Tag Manager container in de iFrame broncode te plaatsen zijn dit de te nemen stappen:

      1. Creëer een aparte secundaire Google Tag Manager container en plaats deze in de broncode.
      2. Plaats een postMessage tag in de iFrame container. Deze tag maakt communicatie mogelijk tussen bepaalde ‘Window objects’. Bij een bepaalde trigger stuurt deze tag een ‘bericht’ welke vervolgens opgepikt kan worden binnen de primaire Google Tag Manager container:

        postMessage iFrame conversiemeting

        Voorbeeld van postMessage tag welke het Event ‘iFrameFormSubmit’ pusht bij het succesvol versturen van het webformulier

      3. Plaats vervolgens een ‘Listener’ in de primaire container van de standaard website. Deze Listener ‘luistert naar berichten’ vanuit een postMessage tag en pusht deze naar de dataLayer:

        Listener postMessage iframe conversiemeting

        Deel van de Listener tag die geactiveerd wordt op pagina waar de iFrame ingeladen wordt

      4. Wanneer men nu de actie voltooit binnen de iFrame waarmee de postMessage tag geactiveerd wordt, zal het Event (in dit geval: ‘iFrameFormSubmit’) zichtbaar worden binnen de dataLayer:
        iFrame postMessage Event in dataLayer
      5. Nu kunnen er op basis van dit dataLayer Event verschillende conversie- en meettags vanuit de ‘hoofd-container’ worden afgevuurd. Denk dan bijvoorbeeld aan conversiescripts voor onder andere Google Ads of Facebook Ads, en trackingtags voor bijvoorbeeld Google Analytics.

Google Tag Manager maakt het, ondanks het gebruik van een iFrame, toch mogelijk om tracking en conversiemetingen op basis van acties in de iFrame, flexibel te beheren.

Kortom, ons advies is dan ook om altijd te onderzoeken of het mogelijk is een Google Tag Manager container te plaatsen binnen de iFrame broncode. Uiteraard kan Frank a Do ondersteuning bieden bij het implementeren en instellen van tracking binnen iFrames. Neem gerust contact met ons op.

Credits: Julian Juenemann

Advies gewenst of vragen over dit onderwerp?

Neem contact op Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Neem contact op met Frank a Do