Google Analytics is een gratis webanalyseprogramma dat een veelheid aan informatie en data kan leveren voor het verbeteren van een website en het vergelijken van diverse (online) marketing campagnes.

De kracht van Frank a Do ligt in het vertalen van deze data naar praktische adviezen en actiepunten ten behoeve van onder andere conversie optimalisatie.

Voor het nemen van de juiste beslissingen en het doorvoeren van optimalisatieslagen is het verzamelen van betrouwbare en waardevolle data cruciaal. Frank a Do werkt op dit gebied samen met partner Online Metrics, specialist op het gebied van digital analytics.

Google Analytics Audit

“Can you trust your Google Analytics data? Accurate data collection is the first, but very important step in digital analytics. I’ll work with you to fine-tune your measurement strategy, configuration and implementation. All aligned with your business objectives.”

Frank a Do voert samen met Online Metrics een audit uit op het Google Analytics account en zorgt voor een juiste setup en betrouwbare data. Zo’n audit bevat onder andere:

  • Instellen van basis reporting views en instellingen.
  • Instellen van basis- en geavanceerde accountspecifieke filters.
  • Instellen van doelen en funnels.
  • Instellen van contentgroepen t.b.v. betere data-inzichten en het antwoorden van vragen als:
    • Welke contenttype is het meest populair op de website?
    • Hoe navigeren bezoekers door onze site?
  • Instellen van overige configuraties die relevant zijn.

Daarnaast wordt er een meetplan opgesteld om conversiepunten waarover de website beschikt in kaart te brengen en meetbaar te maken in Google Analytics. Denk hierbij aan:

  • Pageview tracking
  • Outbound links tracking
  • Email links tracking
  • Download links tracking
  • Contact formulier tracking
  • Enhanced Ecommerce

Google Tag Manager

Voor configuratie van een Google Analytics account en het in kaart brengen van bepaalde interacties, events, conversies (zoals hierboven wordt genoemd) maakt Frank a Do vaak gebruik van Google Tag Manager. Dit om de eenvoudige reden dat er hierdoor minder capaciteit van een webbouwer gevraagd hoeft te worden en het vanuit een centraal systeem aangestuurd wordt.

Google Analytics data test

Het testen van de nieuwe Google Analytics setup aan de hand van data:

  • Beoordelen of de data juist binnenkomt.
  • Indien nodig aanpassen van implementatie/configuratie.

Binnen de setup staan centraal:

  1. Tracking code; integratie van de juiste tracking codes op de juiste plaats.
  2. Configuratie; optimale inrichting van Google Tag Manager en Google Analytics.
  3. Data integriteit; verzameling van betrouwbare, relevante data.
  4. Metingen; advies over en inrichten aanvullende metingen – ten behoeve van extra inzichten – in Google Analytics.
  5. Conversie tracking; inrichten van doelen en funnels in Google Analytics.
  6. Account linking setup; advies over integratie met andere (Google) producten.

Tezamen met data uit de tool Hotjar kan er enorm veel inzicht verschaft worden in het bezoekersgedrag waarmee conversie optimalisatie gerealiseerd kan worden.

Contact opnemen?

Neem contact op met Frank a Do voor meer informatie. Wij helpen je graag verder.

Contact Frank