Data Feed Management is een term die de laatste jaren steeds populairder is geworden. Dat is niet voor niets, steeds meer websites en met name webshops werken met diverse externe kanalen die vragen om een data feed of productfeed. In dit artikel leg ik uit wat een data feed nou precies is, wat het belang is van een data feed en wat optimalisatie middels een Data Feed Management Tool inhoudt.

Wat is een data feed of productfeed?

Een data feed is een bestandseenheid met een reeks data. Bestandsformaat is vaak in TXT, CSV of XML met daarin gedetailleerde informatie over producten, zoals: productnaam, prijs, categorie, etc. De velden in de data feed moeten gescheiden worden met een pipe (vertikaal streepje), en de regels moeten gescheiden worden met een regeleinde (n). Data feed wordt ook vaak productfeed genoemd doordat de data vaak bestaat uit het productassortiment.

Wat doet een productfeed?

Een data feed of productfeed is vereist als men het productassortiment op een extern kanaal wil inladen zoals een Beslist.nl, Google Shopping, Amazon, eBay, Bol.com of een ander kanaal.

De data feed wordt geplaatst op een online omgeving en de URL wordt doorgegeven aan het externe kanaal. Op deze manier kan de feed worden opgehaald en ingeladen.

Een productfeed voor Google Shopping dient aan andere specificaties te voldoen dan bijvoorbeeld een productfeed voor Beslist.nl. Zo heeft elk kanaal zijn eigen feedspecificaties en kan er dus niet een universele feed voor meerdere kanalen worden ontwikkeld.

Hoe optimaliseer je een productfeed?

Een goede data feed of productfeed is niet alleen een feed die voldoet aan de minimale vereisten van de feedspecificaties van het betreffende kanaal, maar dat is er een die beschikt over rijke productdata.

Rijke productdata zijn bijvoorbeeld geoptimaliseerde producttitels. Voorbeeld:

‘Smokey Joe Original’ is een barbecue van Weber. Een geoptimaliseerde producttitel hiervoor zou zijn: ‘Weber Smoker Joe Original barbecue 37 cm’. Aangeraden wordt om ook maatvoering en specificaties mee te geven zodat de feed zoveel mogelijk verrijkt wordt. Op die manier wordt je bereik m.b.t. zoekgedrag veel groter. Eigenlijk lijkt dit op het optimaliseren van je Meta Titles voor SEO.

Dat geldt hetzelfde voor de beschrijvingen van de diverse producten. Hoe uitgebreider hoe meer kans dat men vindbaar is in het betreffende kanaal.

Er kunnen ook andere ’tweaks’ worden uitgehaald in een feed. Vaak wil een online marketeer kunnen uitsplitsen in zijn Google Shopping campagnes bijvoorbeeld. Door een ‘custom label’ toe te voegen aan de productfeed met ‘lage marge’ of ‘hoge marge’ kan er in Google AdWords/Shopping een uitsplitsing gemaakt worden op basis van deze marges. Een ander voorbeeld is het uitsplitsen op merk, producttype of prijsniveau.

Voorbeeld Google Shopping Feed van kledingwinkel Eddy-s.nl: https://www.eddy-s.nl/feeds/EddysGShoppingNL.xml.

In deze productfeed kun je een uitsplitsing zien (bron weergeven) op basis van het merk dat wordt meegegeven. Bijvoorbeeld: <g:brand><![CDATA[ZUMO]]></g:brand>.

In AdWords is vervolgens de volgende uitsplitsing te maken:

Google Shopping productfeed uitsplitsen op merk

Of voor een sanitair webwinkel hebben we een uitsplitsing op producttype gemaakt:

productGoogle Shopping productfeed uitsplitsen op producttype

Data Feed Management Tool

Bovenstaande voorbeelden is slim omgaan met de beschikbare data. Die data moet daarvoor wel ter beschikking worden gesteld. Hier komt een Data Feed Management Tool goed van pas.

Met een Data Feed Management Tool is het mogelijk om met een bronfeed (die voorzien is van zoveel mogelijk data) verschillende feeds voor meerdere kanalen te maken. De feedspecificaties per kanaal zijn bekend, kwestie van de bronfeed per kanaal anders opbouwen.

Bij veel Data Feed Management Tools is het mogelijk om een kanaal te selecteren. De tool geeft dan aan welke velden vereist zijn voor dit kanaal en matcht deze met de bronfeed. Ontbrekende velden of ‘custom labels’ kunnen worden toegevoegd met behulp van regels.

Daarnaast kunnen de feeds met een Data Feed Management Tool gemakkelijk aangevuld worden met data. Hierdoor wordt de data feed flink verrijkt wat zijn voordelen heeft binnen de externe kanalen ten opzichte van de concurrerende feeds. Meest voorkomende aanvullingen/optimalisaties aan de feeds zijn:

  • Productinformatie verbeteren.
  • Titels aanpassen op basis van zoekvolume.
  • Titels aanpassen voor de leesbaarheid.
  • Productbeschrijvingen uitbreiden.
  • Categorieën toewijzen aan de producten.
  • Productvarianten opnemen.
  • UTM-tags toevoegen.
  • Aangepaste labels toevoegen zoals ‘Merk’, ‘Hoge/lage marge’, ‘Producttype’ etc.

Enkele Data Feed Management Tools op een rij

Populaire, geavanceerde tools:

Lees ook:

Advies gewenst of vragen over dit onderwerp?

Neem contact op Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Neem contact op met Frank a Do