De Meta Title en Meta Description, onderdelen van de metadata, zijn nog steeds twee belangrijke onderdelen binnen het OnPage onderdeel van zoekmachine optimalisatie. In dit artikel zal ik uitleggen hoe deze metadata effectief benut kan worden.

Wat is een Meta Title en Meta Description?

De Meta Title en Meta Description (snippet) worden getoond binnen het zoekresultaat van een zoekmachine op deze manier:

Meta Title en Meta Description voorbeeld

De Meta Title wordt ook in het tabblad van de browser bovenaan getoond:

Meta Title in browser

De Meta Title is de titel van de pagina, de Meta Description is de beschrijving van de pagina, simpel. Zorg allereerst voor een relevante titel en beschrijving van de pagina. Dit nodigt potentiële bezoekers uit om op het zoekresultaat te klikken mits dit aansluit op hun zoekopdracht.

Sterker nog, wanneer woorden uit de zoekopdracht overeenkomen met woorden in de Meta Description en URL, worden deze dikgedrukt weergegeven in het zoekresultaat:

Zoekresultaat weergave

In bovenstaande afbeelding zijn de woorden uit de zoekopdracht ‘canonical tag’ dikgedrukt weergegeven in de Meta Description en de URL van het zoekresultaat.

Invloed op algoritme Meta Title en Meta Description

Een nette en relevante weergave van Meta Title en Meta Description van de zoekresultaten is belangrijk voor de doorklikratio (Click Through Rate), maar ook binnen het Google algoritme heeft het invloed.

Om te beginnen met de Meta Title. De (zoek)woorden binnen de Meta Title zijn een directe ranking factor binnen het algoritme. Gebruik dus zoektermen binnen de Meta Title die én relevant zijn voor de pagina én populair zijn onder de doelgroep.

‘Canonical tag’ is een zoekterm die redelijk wat zoekvolume kent, daarom heb ik er voor gekozen om deze in de Meta Title vooraan te zetten van de pagina: Canonical tag: oplossing voor duplicate content.

Dat resulteert momenteel in een positie 1 in de Google zoekresultaten. Het hangt uiteraard van veel meer factoren af, maar de Meta Title is er een van.

Stelregels voor de Meta Title zijn:

  • Bevat tussen de 50 en 70 tekens (incl. spaties).
  • Bevat het belangrijkste zoekwoord, zet deze vooraan.

Mocht de Meta Title toch langer dan 50-70 tekens zijn, door bijvoorbeeld een automatisch voor- of achtervoegsel, dan breekt Google hem af. Dat is ook te zien in het zoekresultaat in de afbeelding hierboven.

SEO Moz geeft het volgende aan met betrekking tot een langere Meta Title:

“Longer titles often work better for social sharing, and many SEOs believe search engines may use the keywords in your title tag for ranking purposes, even if those keywords get cut off in search results. In the end, it’s usually better to write a great title that converts and get clicks than it is to obsess over length.”
Bron: Title Tag – SEO Moz

De Meta Description, ook wel snippet genoemd, dient een relevante omschrijving van de pagina te zijn, aansluitend op de Meta Title. De Meta Description, de zoekwoorden die daarin gebruikt worden, worden inmiddels niet meer gebruikt als ranking factor. Oorzaak hiervan is het overschot aan gemanipuleerde, ‘keyword stuffing’, Meta Descriptions in het verleden. Hetzelfde geldt overigens ook al langere tijd voor de Meta Keywords.

Lees hierover: Google: meta keywords & description niet gebruikt in ranking.

Wel zorgt een relevante, aantrekkelijke, overtuigende Meta Description voor een hogere click through rate (CTR), wat leidt tot meer bezoekers. De doorklikratio’s van zoekresultaten wordt wel meegenomen als ranking factor binnen het algoritme van Google.

Stelregels voor de Meta Description zijn:

  • Bevat maximaal 320 tekens (inclusief spaties). Zie update hieronder.
  • Bevat een relevante, aantrekkelijke omschrijving van de pagina, aansluitend op de Meta Title.
  • Indien niet ingevuld, vult Google deze zelfstandig in aan de hand van de content van de pagina.

UPDATE: Op 1 december 2017 kondigde Danny Sullivan (SEO specialist bij Google) op Twitter aan dat de Meta Description ruimte binnen de zoekmachine index iets is vergroot. Naar verluidt biedt deze nu ruimte voor max. 320 tekens (inclusief spaties) in plaats van het eerdere aantal van max. 155 tekens (inclusief spaties). Google doet dit naar eigen zeggen om op deze manier de zoekmachinegebruiker beter te kunnen informeren over de relevantie van de betreffende pagina ten aanzien van de zoekopdracht. Zoals Danny Sullivan aangeeft is het echter niet noodzakelijk om alle bestaande Meta Descriptions van een website te gaan herschrijven.

Meta Description lengte nu 230 tekens

Succes met het schrijven van sterke Meta Titles en Meta Descriptions!

Advies gewenst of vragen over dit onderwerp?

Neem contact op Terug naar overzicht

2 Reacties op Meta Title en Meta Description

  1. Meta Title en Meta Description lengte | Frank a Do 09/02/20176:30PM

    […] een eerder blog artikel besteedde wij reeds aandacht aan de Meta Title en Meta Description en de invloed van beiden op het […]

  2. Meta Title en Meta Description lengte | Frank a Do online marketing 31/10/201812:49PM

    […] een eerder blog artikel besteedde wij reeds aandacht aan de Meta Title en Meta Description en de invloed van beiden op het […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Neem contact op met Frank a Do