Google heeft de laatste jaren veel gewijzigd aan de vormgeving van de zoekresultatenpagina’s. Recent zijn er meerdere wijzigingen geweest omtrent het tonen van o.a. de Google AdWords advertenties en Google Mijn Bedrijf gegevens. Door deze verschillende veranderingen in de vormgeving is de ruimte voor het tonen van de Meta gegevens in de zoekresultaten ook gewijzigd.

Advies over lengte Meta Title en Meta Description

In de zoekresultatenpagina’s (SERP’s) van Google worden van een websites altijd de Meta title, Meta omschrijving Meta description) en een URL van de pagina getoond om zo samen de zogenaamde ‘snippet’ te vormen.

Waar vroeger door SEO experts altijd strikt het advies gegeven werd om de Meta Title nooit langer te maken dan 65 karakters is het huidige advies meer gericht op een bepaald maximaal aantal pixels.

Zoals hierboven te zien is lijkt het er op dat Google tegenwoordig werkt met snippet containers van maximaal 600 pixels lang (en 110 pixels breed).

In het voorbeeld hierboven is onze Meta Title in totaal 560 pixels lang en bestaat in totaal uit 68 karakters incl. spaties. Het lijkt dat er zelfs nog wat ruimte is voor enkele extra tekens.

Zorg bij het opstellen van een Meta Title dan ook goed dat er optimaal gebruik gemaakt wordt van de beschikbare ruimte. Dit om de zoekmachinegebruiker zo goed mogelijk te informeren over de inhoud van de desbetreffende pagina maar uiteraard ook om zoveel mogelijk op te vallen binnen de zoekresultaten.

Om na te gaan of de door jou opgestelde Meta Title geoptimaliseerd is voor de hedendaagse weergave in de Google zoekresultaten zijn er enkele handige online tools ontwikkeld.

Zo heeft Moz een handige Moz Title Tag preview tool waarbij een gekozen Meta Title getest kan worden qua lengte.

Een andere handige tool om te checken hoeveel pixels de door jou gekozen Meta Title bevat is de ‘Pixel Length tool’ van Searchwilderness.com.

Eigenschappen van goede Meta Titles en Meta Descriptions

“Wij zijn hard aan het werk met het optimaliseren van onze organische online vindbaarheid in de zoekmachines”. Dit is iets wat wij als online marketing bureau vaak horen van (potentiële) klanten. Uit interesse vragen wij vervolgens altijd hoe hier invulling aan gegeven wordt. Een antwoord welke vaak voorbij komt is: “wij zijn druk met het invullen van de SEO gegevens op de pagina’s van de website”. In veel gevallen wordt hiermee bedoeld dat men halsstarrig Meta gegevens aan het invullen is via SEO plug-ins en extensies. Alhoewel dit aspect van SEO door klanten vaak zeer overschat wordt qua impact is het uiteraard wel een element waar rekening mee gehouden moet worden.

Ondanks het gebruik van SEO tools zoals bijvoorbeeld de Yoast SEO plugin voor WordPress welke direct feedback geven over de ingegeven metadata blijven veel klanten zitten met vragen omtrent deze snippet.

Let altijd op het volgende (technische) aspecten voor een optimale vindbaarheid en zichtbaarheid:

  • Schrijf zoveel mogelijk unieke Meta Titles en Meta Descriptions.
  • Vermijd het gebruik van generieke termen als “Home” en “Categorieën” in de titels.
  • Benoem belangrijke zoekwoorden eerst in de titel.
  • Zorg niet voor een ‘overkill’ aan zoekwoorden maar blijf relevant.
  • Maak titels en omschrijvingen nooit te lang, deze worden anders afgekapt.

In een eerder blog artikel besteedde wij reeds aandacht aan de Meta Title en Meta Description en de invloed van beiden op het algoritme.

Succes met het opstellen van goede Meta Titles en Meta Descriptions. Hier ga je absoluut profijt van hebben op SEO gebied!

Advies gewenst of vragen over dit onderwerp?

Neem contact op Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Neem contact op met Frank a Do