Meta Title en Meta Description lengte

Reageren

Google heeft de laatste jaren veel gewijzigd aan de vormgeving van de zoekresultatenpagina’s. Recent zijn er meerdere wijzigingen geweest omtrent het tonen van o.a. de Google AdWords advertenties en Google Mijn Bedrijf gegevens. Door deze verschillende veranderingen in de vormgeving is de ruimte voor het tonen van de Meta gegevens in de zoekresultaten ook gewijzigd.

Advies over lengte Meta Title en Meta Description

In de zoekresultatenpagina’s (SERP’s) van Google worden van een websites altijd de Meta title, Meta omschrijving Meta description) en een URL van de pagina getoond om zo samen de zogenaamde ‘snippet’ te vormen.

Waar vroeger door SEO experts altijd strikt het advies gegeven werd om de Meta Title nooit langer te maken dan 65 karakters is het huidige advies meer gericht op een bepaald maximaal aantal pixels.

Tegenwoordig lijkt het er op dat Google werkt met snippet containers van maximaal 600 pixels breed.

In het voorbeeld hierboven is onze Meta Title in totaal 560 pixels breed en bestaat in totaal uit 68 karakters incl. spaties. Het lijkt dat er zelfs nog wat ruimte is voor enkele extra tekens.

Zorg bij het opstellen van een Meta Title dan ook goed dat er optimaal gebruik gemaakt wordt van de te benutte ruimte. Dit om zodoende zoveel mogelijk op een relevante manier op te vallen binnen de zoekresultaten en zo bezoekers aan te trekken.

Om na te gaan of de door jou opgestelde Meta Title geoptimaliseerd is voor de hedendaagse weergave in de Google zoekresultaten zijn er enkele handige online tools ontwikkeld.

Zo heeft Moz een handige Moz Title Tag preview tool waarbij een gekozen Meta Title getest kan worden qua lengte.

Een andere handige tool om te checken hoeveel pixels de door jou gekozen Meta Title bevat is de ‘Pixel Length tool’ van Searchwilderness.com.

Eigenschappen van goede Meta Titles en Meta Descriptions

“Wij zijn hard aan het werk met het optimaliseren van onze organische online vindbaarheid in de zoekmachines”. Dit is iets wat wij als online marketing bureau vaak horen van (potentiële) klanten. Uit interesse vragen wij vervolgens altijd hoe hier invulling aan gegeven wordt. Een antwoord welke vaak voorbij komt is: “wij zijn druk met het invullen van de SEO gegevens op de pagina’s van de website”. In veel gevallen wordt hiermee bedoeld dat men halsstarrig Meta gegevens aan het invullen is via SEO plug-ins en extensies. Alhoewel dit aspect van SEO door klanten vaak zeer overschat wordt qua impact is het uiteraard wel een element waar rekening mee gehouden moet worden.

Ondanks het gebruik van SEO tools zoals bijvoorbeeld de Yoast SEO plugin voor WordPress welke direct feedback geven over de ingegeven metadata blijven veel klanten zitten met vragen omtrent deze snippet.

Let altijd op het volgende (technische) aspecten voor een optimale vindbaarheid en zichtbaarheid:

  • Schrijf zoveel mogelijk unieke Meta Titles en Meta Descriptions.
  • Vermijd het gebruik van generieke termen als “Home” en “Categorieën” in de titels.
  • Benoem belangrijke zoekwoorden eerst in de titel.
  • Zorg niet voor een ‘overkill’ aan zoekwoorden maar blijf relevant.
  • Maak titels nooit te lang, deze worden anders afgekapt.

In een eerder blog artikel besteedde wij reeds aandacht aan de Meta Title en Meta Description en de invloed van beiden op het algoritme.

Succes met het opstellen van goede Meta Titles en Meta Descriptions. Hier ga je absoluut profijt van hebben op SEO gebied!

Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *