Absolute of relatieve URL’s gebruiken?

Reageren

Wat zijn absolute en relatieve URL’s eigenlijk? Een absolute URL is https://www.frank-a-do.nl/weblog/ en een relatieve URL is /weblog/. Beide URL’s werken en de vraag is dan ook waarom kiezen voor de ene of de andere vorm? In dit artikel leg ik het verschil uit en de invloed die het op SEO heeft.

Wat zijn absolute en relatieve URL’s?

Een absolute URL bevat zowel het protocol, als de domeinnaam (al dan niet met subdomein) en een aanvullend pad en/of bestandsnaam.

Voorbeelden van absolute URL’s:

https://www.frank-a-do.nl/e-commerce/
https://www.frank-a-do.nl/wp-content/themes/frank-a-do/uploads/Google-Export-Business-Map.pdf

Bij een relatieve URL wordt door een webbrowser en ook crawler aangenomen dat er verwezen wordt naar een bestand (zoals een HTML-bestand of bijvoorbeeld een PDF-bestand) binnen hetzelfde (sub)domein waar men zich op dat moment bevindt.

Voorbeelden van relatieve URL’s:

/e-commerce/
/wp-content/themes/frank-a-do/uploads/Google-Export-Business-Map.pdf

Verschil is helder toch?

Invloed op SEO?

Dat is mogelijk als de website, het domein op verschillende manieren te bereiken is. Bijvoorbeeld deze vier versies:

http://frank-a-do.nl
https://frank-a-do.nl
https://www.frank-a-do.nl
https://www.frank-a-do.nl

Wij hebben het op de server zo ingesteld dat alle versies redirecten naar https://www.frank-a-do.nl. Google krijgt op die manier één URL voorgeschoteld en zal ook maar één versie indexeren: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=site:frank-a-do.nl.

Op die manier krijg je geen duplicate content in de index van Google. Duplicate content is enorm nadelig voor je rankings, dat dient echt vermeden te worden.

Als je website wel op verschillende manieren te bereiken is, is het gebruik van relatieve URL’s ook erg lastig, aangezien deze dan ook op vier verschillende manieren zijn te interpreteren. Dit veroorzaakt een wildgroei aan URL interpretaties, de interne linkstructuur wordt nadelig beïnvloed en Google begrijpt er weinig meer van. Voorkom dit!

Onderstaand filmpje en dit artikel van Moz verduidelijken dit:

Voor- en nadelen van absolute en relatieve URL’s


Absolute URL’s:

  • Als de website content gescraped wordt door bots blijven de interne links met absolute URL’s intact en dus verwijzen naar je eigen domein.
  • Hetzelfde geldt voor RSS feeds en webservices. Wanneer een artikel door jou geschreven op andere websites belandt, blijven de verwijzingen naar jouw site intact.
  • Absolute URL’s zijn een stuk minder foutgevoelig.
  • Nadeel van absolute URL’s is het gebruik hiervan op een ‘staging of preview’ omgeving waar de nieuwe website wordt opgebouwd. Als het domein vervolgens wordt omgezet naar het live domein, lopen alle interne links dood.
  • Gebruik altijd absolute URL’s bij inzet van de canonical tag!

Relatieve URL’s:

  • Aan te raden bij het intern linken op een ‘staging of preview’ omgeving waar een nieuwe versie van de website wordt opgebouwd. Bij de website migratie naar live omgeving geven de interne links op die manier een juiste verwijzing. Achteraf alles op de live omgeving aanpassen naar absolute URL’s is mogelijk.
  • Relatieve URL’s zijn vaak wat foutgevoeliger dan absolute URL’s. Yoast geeft toelichting in zijn artikel: Why relative URLs should be forbidden for web developers.
  • Verhoogd risico om bij scraping content kwijt te raken aan derden zonder dat er een link gelegd wordt naar de rechtmatige eigenaar.
  • Verhoogd risico op crawl problemen waardoor Google de website minder uitgebreid zal crawlen in het vervolg.

Kortom, vaak is het beter absolute URL’s te gebruiken. Het gebruik van relatieve URL’s kan wel, maar dan moeten duplicate content issues volledig worden vermeden op het domein.

Gebruik van statische of dynamische URL’s?

Met statische en dynamische URL’s worden niet absolute en relatieve URL’s bedoeld. Dit is weer een hele andere discussie.

Een statische URL is bijvoorbeeld:

https://www.frank-a-do.nl/weblog/tag/seo/

Een dynamische URL zou in dit geval kunnen zijn:

https://www.frank-a-do.nl/weblog?tag=seo&page=1

Voorheen gaf Google altijd aan dat het gebruik van statische URL’s beter zou zijn, mede omdat Googlebot (nog) niet goed in staat zou zijn om deze URL’s te begrijpen en te indexeren. Inmiddels is de crawl techniek van Google dusdanig ontwikkeld dat het begrijpen en indexeren van dynamische URL’s geen problemen meer vormt.

Mooi artikel hierover vind ik: Dynamische URLs of Statische URLs – Wat Zeggen de Experts.

Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *