Bij Frank a Do krijgen we wekelijks de vraag of het verstandig is, met het oog op SEO, om ‘keyword domains’ in te zetten naast het hoofddomein. Men heeft in dat geval in het verleden een bulk domeinnamen gekocht waar relevante zoekwoorden in verwerkt zijn.
In het verleden werden zoekwoordgerelateerde domeinnamen zeer goed gewaardeerd binnen zoekmachine Google. Voorbeeld hiervan:
Door deze goede waardering werden enorm veel zoekwoordgerelateerde domeinnamen geregistreerd en in combinatie met een website online gelanceerd. Je zag/ziet dit ook veel gebeuren in combinatie met plaatsnamen. Bijvoorbeeld:
www.zoekwoord-haarlem.nl
www.zoekwoord-amsterdam.nl
www.zoekwoord-bloemendaal.nl
Hierdoor ontstond een enorme uitbreiding van de index van Google, maar de relevantie bleef achter. De zoekmachine werd hierdoor enigszins misbruikt en met name hierom heeft Google het algoritme op dit gebied flink aangescherpt en de vraag is in hoeverre keyword domains nog een streepje voor hebben.
Daarnaast werden er vaak kopieën gemaakt van bestaande websites, enkel op een ander keyword domain geplaatst en gericht op één enkele zoekterm, waardoor er enorm veel duplicate content ontstond en kwalitatief slechte websites. Inmiddels is Google erg streng in hun beoordeling op het gebied van duplicate content. Unieke content van goede kwaliteit is essentieel en wordt beloond door Google.
Jawel, zeker in de minder concurrerende branches zijn nog steeds keyword domains te vinden die topposities scoren, echter heeft dit ook grotendeels te maken met het linkprofiel van het domein. In hoeverre deze toppositie afhangt van het zoekwoord in de domeinnaam, is de vraag.
Bovenin dit artikel is het voorbeeld van TurkijeVisum.nl getoond, ikzelf heb ook een weblog (VissenmetKunstaas.nl) die een zoekwoordgerelateerd domein kent en hier wellicht voordeel uit haalt:
Laten we het hoofddomein www.frank-a-do.nl als voorbeeld nemen. Stel, wij willen hoge posities gaan halen op het zoekwoord ‘zoekmachine optimalisatie’.
Keuze 1: Ik ga het keyword domain www.zoekmachine-optimalisatie-bloemendaal.nl registreren en vullen met unieke content omtrent het zoekwoord ‘zoekmachine optimalisatie’. We gaan ervan uit dat het domein nooit eerder is gebruikt en dus geen enkele historie en autoriteit kent.
Keuze 2: Ik ga een subpagina aanmaken op het hoofddomein van Frank a Do en deze vullen met unieke content omtrent het zoekwoord ‘zoekmachine optimalisatie’. In dit geval: www.frank-a-do.nl/online-marketing/zoekmachine-optimalisatie/.
Welke pagina zal beter gaan scoren in de zoekmachine? Absoluut keuze 2 met de subpagina. Waarom?
Kijk eens naar het linkprofiel van die pagina:
Te zien is dat deze pagina autoriteit toegewezen krijgt vanuit Google en dat deze pagina al enkele backlinks gerealiseerd heeft wat zorgt voor PageRank waarde. Tevens kent de pagina enige historie wat ook positief gewaardeerd wordt door Google.
Alle PageRank waarde en autoriteit focust zich in dit geval op één domein waardoor de waarde die deze subpagina toegewezen krijgt krachtig is. Bij de opzet van verschillende nieuwe domeinen wordt PageRank waarde verdeeld over alle domeinen, waardoor de toegekende waarde een stuk minder krachtig is.
Een nieuw domein dient volledig ‘geladen’ te worden vanaf nul, wat veel tijd en geld kost.
Het is dus een stuk efficiënter om subpagina’s te gaan schrijven voor interessante zoektermen dan om nieuwe domeinen te laden.
Dat ligt eraan. Sommige zoekwoordgerelateerde domeinnamen zijn dusdanig mooi, kort of relevant, dat er wellicht ooit in de toekomst een extra website aan gekoppeld kan worden. Als de domeinnaam echt gewild is, kan er ook gekozen worden om deze voor een interessant geldbedrag van de hand te doen.
Een extra domeinnaam kan natuurlijk wel ingezet worden als er bijvoorbeeld een nieuwe productlijn met totaal andere prijsstelling, of een geheel nieuwe dienst wordt toegevoegd aan het bedrijf wat niet binnen de huidige uitstraling van het bedrijf past.
Daarnaast is Coolblue een mooi voorbeeld met hun ruim 200 webwinkels, allemaal op verschillende zoekwoordgerelateerde domeinen. Zij hebben ooit gekozen voor verschillende keyword domains, waarschijnlijk in de tijd dat Google dit nog wel beter waardeerde op SEO gebied, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Bol.com die alles op één domein plaatst.
Een Coolblue is in mijn ogen wel een uitzondering. Een interessant artikel dat hier dieper op ingaat:
SEO: Coolblue VS Bol.com.
Alhoewel Coolblue nu ook de keuze heeft gemaakt om hun ‘SEO domeinennamen’ op te doeken:
Lees ook: Google maakt korte metten met overmatige inzet van keyword domains.
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”
[…] Hoe handig zijn deze domeinnamen nog en kun je niet beter alle focus aan één domeinnaam geven zoals Bol.com doet? Dat leg ik uit in dit artikel: Hebben keyword domains nog steeds SEO voordelen?. […]