De waarde van interne links

Reageren

Zoals ik eerder in het artikel over ‘Website structuur optimaliseren door Siloing’ heb uitgelegd bouwt een webpagina PageRank waarde op. Deze PageRank waarde wordt in eerste instantie verzameld door backlinks op externe websites, maar in tweede instantie kan PageRank middels interne links doorstromen binnen de eigen website.

De kracht van het door laten stromen van PageRank binnen de eigen website, het intern linken, wordt naar mijn mening vaak onderschat. Er wordt nog steeds veel gefocust op het linkbuilden, het vergaren van externe backlinks, een interne link strategie wordt vaak overgeslagen.

Dat is zonde, want met een goed opgezette website structuur met een optimale interne link strategie is veel te bereiken op het gebied van SEO.

Interne link strategie

Een webcrawler of spider heeft een beperkte tijd om de website te crawlen. Wanneer pagina’s meerdere lagen diep vanaf de voorpagina liggen, vrijwel verstopt, is het voor een webcrawler vrijwel onmogelijk om deze te crawlen/indexeren, goede rankings zijn helemaal uitgesloten.

Hoe omvangrijker de website wordt, hoe meer pagina’s een website bevat, hoe uitdagender het wordt. De kunst is om pagina’s die het hoogst dienen te ranken zoveel mogelijk vooraan, dicht bij de root (voorpagina), te plaatsen.

Deze van bereikbaarheid van pagina’s en doorstroming van PageRank, wordt beïnvloed middels interne links, een soort verbindingswegen.

PageRank waardeverdeling

Anchor teksten

Wanneer er een relatie wordt gelegd tussen twee pagina’s middels een interne link, is het van belang dat deze relatie relevant is. De inhoud van beide pagina’s zal aan elkaar gerelateerd worden, maar ook de zogenaamde anchor tekst speelt een belangrijke rol.

Klik hier’ is bijvoorbeeld een irrelevante anchor tekst, maar wanneer de pagina waarnaar gelinkt wordt gaat over Google AdWords bijvoorbeeld, is mijn gebruikte anchor tekst erg relevant voor die pagina.

Tips voor intern linken

Enkele manieren van intern linken die vaak gebruikt worden zijn:

  • Plaats onder een blogartikel een kopje met ‘Tags’ en ‘Gerelateerde artikelen’.
  • Plaats onder een product op een webwinkel een kopje met ‘Klanten kochten ook’ of ‘Recent bekeken’.

Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *